AYÇİÇEĞİ, GÜNDÖNDÜ, GÜNBATAN

İştah açıcı ve salgı bezlerini yumuşatıcı tesirdedir.İştahı ıslah edici ilaç olarak, mide ve bağırsak ağrılarında tavsiye edilir.Birçok ilaçların esaslarını (yağı) oluşturur. AYÇİÇEĞİ, GÜNDÖNDÜ, GÜNBATAN HELIANTHUS ANNUUS L (Compositae-fam) BULUNDUĞU YERLER:Vatanı Meksikadır.Memeleketin her tarafında ekilen bitkilerdendir. YAPISI:2,5 m. kadar yüksek olan gövdenin içi yumuşak özel dolu, sert kıllarla kaplı, doğru, bir yıllık otsu bir bitkidir.Yapraklar kalp şeklinde, büyük, uzun saplı, almaşık, kıllı, çiçek tablası büyüktür.Çiçekler sapın tepesinde bulunur.Kenar yapraklar iri dilcikli, sarı renktedirler.Kenar yapraklar meyvesizdir.İçeridekiler borumsu, iki cinsiyetli (hünsa), sarı kahvedir.Balverici bir bitkidir. KULLANILAN KISIMLAR:Kenar sapı ve yapraklar kullanılır.Bunlar çiçek açma zamanında toplanır.Toplanıldığı zaman içerideki çiçeklerin zarar görmemesine dikket edilmelidir.Toplanan materyal asla çiğnenilmemelidir, bastırılmamalıdır; zira kururken kararırlar.Gölgede veya 40 dereceye kadar ısılı fırınlarda kurutulur.Kuru yapraklar sarı, kokusuz veya hafif bal kokulu ve helmemsi acı tattadır.Balya halinde paketlenir. KİMYEVİ TERKİBİ:Çiçekler solant asidi, flavon asidi, kversimeritrin, ksantofil, betain, kolin, antosianin, organik tuzlar ve hormonlar ihtiva eder. HANGİ HASTALIKLARDA KULLANILIR:İştah açıcı ve salgı bezlerini yumuşatıcı tesirdedir.İştahı ıslah edici ilaç olarak, mide ve bağırsak ağrılarında tavsiye edilir.Birçok ilaçların esaslarını (yağı) oluşturur. Halk tababetinde sıtma, sara (epilepsi), nefes darlığı, yüksek tansiyon, akciğer iltihabı, başa kan hücumunda, asabiyet vs. hallerde kullanılması tavsiye edilir.Çiçek yapraklarının haşlamasıyla saçların sarı rengi muhafaza edilir. KULLANILIŞI:Bitkiden 2 çorba kaşığı 300 gr. kaynar su ile haşlanır ve 2 saat bekletilir.Günde 3 defa yemeklerden evvel birerçay bardağı alınır.